Nieuws
Patrick De Pelsmacker
๐๐ฒ๐ป ๐๐ฎ๐ฟ๐บ ๐๐ฒ๐น๐ธ๐ผ๐บ ๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ณ๐ฒ๐๐๐ผ๐ฟ ๐ฃ๐ฎ๐๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ธ ๐๐ฒ ๐ฃ๐ฒ๐น๐๐บ๐ฎ๐ฐ๐ธ๐ฒ๐ฟ ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ณ๐ฒ๐๐๐ผ๐ฟ ๐ฆ๐ผ๐ฝ๐ต๐ถ๐ฒ ๐ฃ๐ผ๐ฐ๐ต๐ฒ๐ ๐ถ๐ป ๐ผ๐ป๐ ๐ฏ๐ฒ๐๐๐๐๐ฟ!
Twee experts in consumentenbescherming die zich inzetten voor een eerlijkere en respectvolle aanpak in direct marketing. Met hun kennis van marketing, communicatie en ethiek versterken zij het team van de Bel Me Niet Meer lijst. ๐
๐บ1 - Burt Riskรฉ - DNCM
De Bel Me Niet Meer lijst biedt een duidelijke en efficiรซnte bescherming tegen ongewenste commerciรซle telefoontjes.
Maar een nieuw wetsvoorstel wil komaf maken met deze gecentraliseerde aanpak. Wat betekent dit voor bedrijven, contactcenters en outbound communicatie? En belangrijker: wat betekent dit voor de consument?
In deze eerste aflevering, schuift Burt Riskรฉ aan tafel om zijn inzichten te delen over wat deze verandering zou kunnen betekenen voor de sector.
๐บ 2 - Greet Dekocker - Becom.digital
In aflevering 2 vertelt Greet Dekocker van Becom.digital waarom het schrappen van de Bel Me Niet Meer lijst volgens haar een stap in de verkeerde richting is.
ยซ Met het huidige opt-out systeem is er enerzijds een centraal register met nummers die niet gebeld mogen worden en anderzijds weet men ook welke bedrijven een licentie hebben en zich aan de wet houden. Je weet onmiddellijk wie het goed doet en wie niet. Dit is een hele transparante manier van werken waarbij bedrijven gecontroleerd kunnen worden en gesanctioneerd indien nodig. ยป
๐บ3 - Mathias Van Rietvelde - Victus Sales
Er hangt vaak nog een negatieve connotatie rond contactcenters, maar het is een waardevolle en professionele werkplek. Mensen die minder kansen hebben op de arbeidsmarkt, krijgen hier een volledige opleiding: ze leren een brede waaier aan vaardigheden en doen een eerste werkervaring op. Daardoor fungeert het contactcenter vaak als een springplank naar andere sectoren.
ยซ De afschaffing van de Bel Me Niet Meer lijst zou een zeer negatief effect hebben op de tewerkstelling. ยป, aldus Mathias Van Rietvelde in de derde aflevering van deze minireeks.
๐บ 4 - Professor Patrick De Pelsmacker
Patrick De Pelsmacker is van mening dat het huidige opt-out systeem heel laagdrempelig is, zowel voor consumenten als mensen uit het bedrijfsleven.
ยซ Ik denk dat het wetsvoorstel een heel slechte zaak is, naar het gemak voor de consument en dat het huidige systeem perfect voldoet... Na een paar jaar is die consument vergeten wie hij toestemming heeft gegeven of wie ze geen toestemming hebben gegeven. Het wetsvoorstel maakt het allemaal heel wat ingewikkelder, minder toegankelijk. ยป
๐บ 5 - Marc Frederix - Raad voor Reclame
In deze laatste aflevering vat Marc Frederix het krachtig samen. De voorzitter van de Raad voor Reclame pleit voor ethische reclame, het behoud van de Bel Me Niet Meer lijst en de economische mogelijkheid voor bedrijven om te prospecteren - mรฉt respect voor de consument en de lijst.
ยซ Wat wij eigenlijk voorstellen, is dat het huidig systeem voldoende bekend gemaakt wordt: voldoende informatie naar de consument. Het opt-out systeem heeft bewezen dat het werkt. รn dat je daarnaast ook als overheid de mogelijkheid gaat scheppen om sanctionerend op te treden tegen die bedrijven die zich niet aan die lijst houden. ยป