Bel Me Niet Meer

Staat mijn nummer op de "Bel-Me-Niet-Meer"-lijst?

Door het contact formulier in te vullen, kunnen wij voor u nagaan of uw nummer reeds op de "Bel-Me-Niet-Meer"-lijst staat.

Vul contact formulier in

Over Do Not Call Me vzw

De "Bel-Me-Niet-Meer"-lijst zorgt ervoor dat je geen ongewenste reclame meer ontvangt via de telefoon. De wet verplicht bedrijven en organisaties, die via telefoon commerciële aanbiedingen doen, deze lijst te gebruiken. Zij halen je telefoonnummer en naam uit hun belbestanden en zullen je niet meer bellen voor hun producten, diensten of speciale promoties. De vzw Do Not Call Me (afgekort DNCM) werd op 28 juni 2015 via Koninklijk Besluit erkend als officiële beheerder van de lijst.

Persartikels

  • Oplichters aan de lijn! Campagne van FOD Economie in samenwerking met DNCM, Contactcentres.be en het ECC

    Kris Peeters: “In 2017 ontvingen mijn diensten meer dan 5.400 meldingen over ondernemingen die op een opdringerige manier producten proberen te verkopen via telefoon. Daarnaast is er nog een groot ‘dark number’ van mensen die geen melding doen. Met deze campagne willen we consumenten helpen om frauduleuze commerciële telefoons te herkennen. Als de verkoper vaag blijft over wie hij is of het bedrijf waarvoor hij werkt, of als er weinig info wordt gegeven over het product, klopt er waarschijnlijk iets niet. Download het volledige persbericht hier...

  • 79 pv’s tegen bedrijven die Bel-Me-Niet-Meer-lijst niet respecteren

    De Economische Inspectie heeft het voorbije anderhalf jaar 79 pv’s opgesteld tegen bedrijven die de ‘bel-me-niet-meer-lijst’ niet respecteren. Dat blijkt uit een antwoord van vicepremier en minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) op een parlementaire vraag van Leen Dierick (CD&V). Via die lijst kunnen consumenten en bedrijven aangeven dat ze niet gebeld willen worden voor reclame. Lees het artikel op HLN

Veel gestelde vragen

  • Ja, deze dienst is volledig gratis.

  • De “Bel-Me-Niet-Meer”-lijst geldt enkel voor commerciële acties, niet voor het verstrekken van informatie. Indien u bijvoorbeeld een klant wil contacteren in verband met een levering of een technisch probleem, dan kan dit.

    In twee gevallen mag u uw klanten nog telefonisch contacteren:

    • Indien het gaat om niet-commerciële oproepen: het verstrekken van informatie, technische bijstand,…
    • Indien uw klant u een expliciete toestemming heeft gegeven (opt-in). U moet deze in uw database bewaren, samen met de datum waarop uw klant deze toestemming heeft gegeven.

  • U heeft in principe geen opt-in nodig indien u klanten of prospecten telefonisch wenst te benaderen. U moet echter wel uw contactenlijst ontdubbelen met de “Bel-Me-Niet-Meer”-lijst.

    Voor SMS- en e-mailacties heeft u wel een opt-in nodig.

  • U kunt ten allen tijde uw (eigen) bedrijfsgegevens wijzigen, met uitzondering van uw gebruikersnaam en login.

    U kan uw gegevens wijzigen door in te loggen op uw “Bel-me-niet-meer” account en de nodige aanpassingen door te voeren.

     

Alle vragen en antwoorden